Hoe promoot je een concert?

      Geen reacties op Hoe promoot je een concert?
concert organiseren

Op jonge leeftijd speelt bijna elk musicus wel op een voorspeelavond. Om het tot dan toe geleerde op een muziekinstrument te laten horen, en om te oefenen met voorspelen. Op latere leeftijd komt dit zeer zelden nog voor. Om dan nog voor te spelen moet een concert georganiseerd worden. Maar hoe doe je dat? Het belangrijkste is de promotie. Een goede concertruimte wordt vaak wel snel gevonden. Toch moet de grootte van de concertzaal worden afgewogen, een grote concertzaal is meestal duurder. Maar heeft meestal wel een beter akoestiek. Over akoestiek kan je hier meer lezen in een artikel van Trouw.

Verder is het belangrijk, om aanvullende eisen goed te bekijken. Is er bijvoorbeeld versterking en een muziekinstallatie aanwezig als die nodig zijn of is bij een piano concert een goede piano of vleugel aanwezig is, die goed gestemd is? Een leuke concert locatie in Zuid-Holland om eens te bekijken voor piano concerten is de concertzaal van Emile van Leenen Piano’s. Dan het belangrijkste; hoe zorg je dat er veel mensen naar je concert toe komen? Hiervoor moet eerst gekeken worden naar de intentie van het concert. Is het bedoeld om iets moois neer te zetten voor vrienden en kennissen. Of om er geld aan te verdienen?

Promotie voor vrienden en kennissen kan al vrij makkelijk. Bellen, een brief of een email sturen is dan al voldoende. Hoe persoonlijker het contact hoe vaker dit lukt. Een brief werkt meestal net iets beter dan een email en bellen weer wat beter. Combineren werkt naar mijn mening het beste. Dus een mail of een brief gecombineerd met bellen. Als het doel van een concert is om een publiek op te bouwen of zo veel mogelijk kaartjes te verkopen dan speelt andere promotie een rol. Eerste concerten kunnen beginnen met kennissen en vrienden en daarna via mond op mond contact uitbreiden naar kennissen van die kennissen.

Wel is het in het begin dan verstandig om de concerten gratis te houden of voor een erg voordelige prijs, en dan bijvoorbeeld van alle mensen email adressen te vragen om vervolg concerten aan te promoten. Dit is in principe een lange termijn strategie voor een groter trouw publiek. Andere opties zouden bijvoorbeeld een persbericht kunnen zijn. Social media worden ook veel gebruikt. Facebook is alleen meestal wel wat duur. Toch zijn dit methoden die geschikt kunnen zijn, vooral in het begin van het opbouwen van het publiek. In het begin is het erg lastig maar later gaat het steeds makkelijker door het mond op mond effect.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *